AMANAT





PERTAMA: Kubur menyeru manusia sebanyak 5 kali sehari :-
1. Aku rumah yang terpencil,maka kamu akan senang dengan selalu membawa Al-Quran.
2. Aku rumah yang gelap,maka terangilah aku dengan selalu solat malam.
3. Aku rumah yang penuh dengan tanah dan debu ,bawalah amal yang soleh yang menjadi kehamparan.
4. Aku rumah yang berbisa ,maka bawalah amalan “Bismillah” sebagai penawar.
5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan nakir maka banyakkan bacaan ‘Laa ila hailallah ,Muhammad Rasulullah supaya kamu dapat jawapan kepadanya.


KEDUA: Lima jenis racun dan lima penawarnya.
1. Dunia itu racun, zuhud itu ubatnya.
2. Harta itu racun, manakala zakat itu ubatnya.
3. Perkataan yang sia-sia itu racun, zikir itulah ubatnya.

KETIGA: Nabi Muhammad S.A.W bersabda: “Ada 4 di pandang sebagai ibu” iaitu:
1. Ibu dari segala ubat adalah sedikit makan.
2. Ibu dari segala Adab adalah sedikit berbicara.
3. Ibu dari segala ibadat adalah takutkan dosa.
4. Ibu dari segala cita-cita adalah sabar.

KEEMPAT: Orang yang tidak melakukan solat:- Adapun pendapat mengatakan meninggalkan solat adalah kafir tetapi sesetengah meninggalkan solat kerana malas tatapi tidak ingkar ke atas kewajipan bersolat lima waktu ,hukumnya berdosa besar ,walau bagaimanapun kedua – duanya ke neraka lah tempat tinggalnya.
Dalam pada itu didunia pula mereka yang meninggalkan solat lima waktu akan menerima kerugian di dunia iaitu:-
1. Waktu subuh – Dijauhkan cahaya muka yang berseri.
2. Waktu zohor – Tidak diberikan barokah dalam rezekinya.
3. Waktu asar – Dijauhkan daripada kesihatan / kekuatan.
4. Waktu maghrib – Tidak diberikan santunan oleh anak – anaknya.
5. Waktu isyak – Dijauhkan kedamainan dalam tidurnya

No comments:

Post a Comment